.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
و اما پس از فتنه ...

سایت "الف" در تحلیلی پیرامون اتفاقات پس از انتخابات نوشت:

راهپيمايي بي‌سابقه و تاريخي 22 بهمن امسال را مي‌توان روز شكست كامل كودتا و پاسخ كوبنده ملت ايران به دروغپردازي‌هاي خائنان ودشمنان ميهن اسلامي دانست. امروز كه به يمن الهي گرد و غبار فتنه فرونشسته و برگ مهمي از تاريخ انقلاب اسلامي ورق خورده است، انتظار مي‌رود فضاي سياسي و رويكردهاي رسانه‌اي كشور به اقتضاي شرايط جديد، روز آ‌مد شوند. درباره اقتضائات شرايط پس از خاموش شدن آتش فتنه، تذكر چند نكته ضروري است:

1- مهمترين آسيب ملي طي آشوبهاي 8 ماه گذشته، به «سرمايه اجتماعي» وارد آمد. جايي كه ارتباطات، تعلقات و اعتماد شهروندان به يكديگر و حاكميت تعريف و تعيين مي‌شود. امروز در شرايط پس از فتنه، بازسازي سرمايه اجتماعي، بايد مهمترين اولويت فعالان سياسي – رسانه‌اي كشور قرارگيرد. لازم است صاحبنظران اين مقوله فعال شده و مسوولان سايسي – رسانه‌اي كشور را توجيه كنند و راه كار ارايه دهند. تجربيات كشورهاي ديگر در بازسازي و توسعه سرمايه اجتماعي مي‌تواند تبيين شود و بكار آيد.

2- در جريان حوادث پيش و پس از انتخابات، متاسفانه بسياري از دوستي‌ها پايمال و به كينه و دشمني تبديل شد. چه خوب است امروز تصميم بگيريم از كساني كه در اين جريانات از ما دلخوري يا خصومتي پيدا كرده‌اند و يا خداي نكرده سر مسايل انتخاباتي با آنها قطع رابطه كرده‌ايم، حلاليت طلبيده، همديگر را ببخشيم و دوستي و مودت محكم‌تري بنا كنيم. البته كساني كه در اين 8 ماه جنايت يا خيانت كرده‌اند نبايد تطهير شوند. اين افراد بايد محاكمه شده و سزاي جنايت و خيانتشان را ببينند.

3- در جريان اين 8 ماه، عده‌اي از هموطنان دچار صدمات روحي و جسمي شده‌اند. دلجويي ملي از خانواده‌هاي داغدار نبايد فراموش شود. خانواده همه كساني كه در جريان اين فتنه جان باختند بايد شامل همدردي و محبت قرار گيرند و همه بايد طوري رفتار كنيم كه خانواده‌هاي داغدار، همه پسران و همه دختران ايراني را فرزندان خودشان ببينند تا جاي خالي عزيزانشان را كمتر احساس كنند. بديهي است يافتن و قصاص جنايتكاران بايد با جديت بيشتري پيگيري شود و به نتيجه برسد.

4- در 8 ماه گذشته به اقتضاي شرايط كودتا و فتنه كه در كشورمان سايه انداخته بود، مجال نقد سازنده دولتمردان و حاكمان محدود شده بود و بسياري از دلسوزان از ترس همنواشدن با فتنه گران و دشمنان خارجي، به خودسانسوري روي آورده بودند. چه بسا اگر اين فتنه اتفاق نيفتاده بود، در ماجراي انتصاب آقاي رحيم مشايي به معاون اول رئيس جمهور همچنين انتصاب معاون اول فعلي رييس جمهور و نيز در راي اعتماد به وزرا و مسايل ديگر، برخوردهاي جدي‌تر و موثرتري با دولت انجام مي‌شد. اين فضاي خودسانسوري بايد شكسته شود و فعالان سياسي – رسانه‌اي كشور بايد با قصد قربت الهي و نيت كمك خالصانه و خيرخواهانه به مسوولان كشور، فضاي نقادي و امر به معروف و نهي منكر از مسوولان را سالمتر از گذشته احيا كنند.

5- با شكست كودتا عليه راي ملت، بحث‌هاي انتخاباتي را بايد تمام شده تلقي كرد اما انتخابات دهم هنوز تجربه‌ها و درس‌هاي زيادي دارد كه گفته و بازخواني نشده. درس‌هايي كه عبرت آموختن از آنها براي پيشگيري از حوادث مشابه در انتخابات بعدي بسيار ضروري است. قانون فعلي انتخابات نقص‌هاي زيادي دارند كه خود را در حوادث حين و پس از انتخابات نشان داد. مثلا رييس جمهوري كه براي دور دوم وارد رقابت انتخاباتي مي‌شود، چه محدوديت‌هاي رفتاري را بايد رعايت كند يا اينكه عضويت اعضاي شوراي نگبهان در دولت كه در قوانين فعلي ممنوع نيست، در اصلاح آتي قانون، بايد ممنوع شود. همچنين تمهيداتي براي پيشگيري از تخريب نامزدها عليه همديگر و پيشگيري از نقش آفريني پول، عوامفريبي، خدعه و... در نتيجه انتخابات، ممنوعيت اعلام نتيجه انتخابات توسط نامزدها قبل از اعلام نتيجه رسمي و صدها تجربه درس ديگري كه انتخابات دهم داشت. همه اينها بايد بازخواني شوند و براي استفاده مسوولان مربوطه روي كاغذ آيند و تحليل شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.277 seconds.